Duben v Královodvorských železárnách 
8. Březen 2008 <=Zpět na seznam=> 5. dubna ve Skanzenu

Někteří členové Společnosti Barbora jsou na výstavbě kolejí zcela závislí, a tak přijali žádost o pomoc při úpravě kolejiště v železárnách v Králově Dvoře.
Celý areál železáren byl po roce 1990 rozdělen na řadu samostatných provozů, každý pochopitelně v jiném vlastnictví, a tak ve jménu modernizace z kdysi velmi rozsáhlé sítě úzkorozchodné dráhy tu zbylo pár set metrů tratí obsluhujících slévárnu a soustružnu. K soustružně patří i jedno z bývalých dep, které však bylo přeměněno na garáž a kolejové napojení zrušeno. Jelikož se však v depu opět provádí opravy zdejších posledních BN60H, bylo nutné lokomotivy pracně přesouvat po plechu za pomoci vysokozdvižného vozíku a jeřábu. Původní vyhybka zůstala sice zachována, leží však na sousedním pozemku, jehož majitelé považují kolejovou dopravu za nemoderní.
Přímo před vjezdem do depa se nachází vrcholek trianglu, který měl podle požadavků zůstat zachován, SB proto navrhla upravit stávající levou vyhybku přidáním dalšího páru jazyků na trojcestnou. Původní vyhybka je z kolejnic o výšce 125mm a poloměrem odbočení 20m, vkládaná je z kolejnic 93mm a poloměr odbočení 10m, jazyky vyrobené z kolejnic. Rozchod drážky je 650 mm.
Album pro Vás připravil Rudolf Tuček

Přepnout do režimu velkých obrázků



Práce začaly 22.1.2008 předběžným vytyčováním. (foto DK)


Pod nánosy bláta uježděného moderními gumokoly byla nalezena a posléze zaměřena vyhybka vrcholu trianglu. Zpod vrat vybíhá zbytek oblouku, který společně s plechem slouží k manipulaci s lokomotivami před a po opravě. (foto DK)


Dne 30.3.2008 se práce rozjely naplno. Nejprve rychle okouknout okolo, dokuď svítí Slunce. Kolejište širokorozchodné vlečky (normální je 600mm :-)) a za plotem budova zastávky Králův Dvůr.


Loko BN60H pod plachtou je potřeba dostat dovnitř remízy, jenže chybí koleje.


BN60H která je uvnitř zase chce ven.


Budova remíza byla společná pro dva provozy, které v železarnách provozovaly kolejovou dopravu, každý stavěl od vrat svojí kolej a uprostřed se bohužel nepotkaly. Trošku mi to připomíná jednu Polskou dálnici.


Vyměřováni budouci koleje do Remizy


Nejprve byl vytržen zbytek původního oblouku od jámy přes vrata ven, potom je potřeba upravit terén


Oblouk ve vratech je nahražen rovným úsekem. Zde se členové SB trochu stydí, neboť naše ohýbačka nebyla schopna pojmout hlavy 125mm kolejnic, a tak jsme mírný ohyb museli vyřešit ohnutím ve spoji. (foto DK)


ješte trochu zasypat štěrkem


zde je již nová kolej položená


Příští týden nas čeká pokračování


Situace po vybudování rovného úseku před depem (už z kolejnic 93mm) v sobotu 5. dubna ráno (foto DK)


První část oblouku vznikla ohnutím původní rovné kolejnice. Profil 125mm jsme ohýbali za tepla pomocí dvou autogenů a hydraulického zdviháku. (foto DK)


Práce na vnitřní kolejnici. (foto DK)


V podvečerních hodinách realizační tým nad hotovou jednou stranou budoucí výhybky. (foto DK)


A ještě detail jazyka. Tvar bude ještě potřeba doladit příští týden karboflexkou (rozbruskou)... (foto DK)


A už je tu další víkend a sním pokračování. Na 13. dubna jsme si naplánovali dodělání jazyka a přídržnice. (foto DK)


Projektovou přípravu jsme tentokráte nezanedbali.... (foto DK)


Okolo 12:45 projelo po vyhybce první vozidlo. Přídržnice se v oblouku R10 ukázala jako nezbytná. Nečekaně :o) (foto DK)


Pauza s kávičkou v jedné z dílen... (foto DK)


... s příjemnými lidmi v příjemném prostředí. (foto DK)


Odpoledne je už vyrobena a namontována i jazyková spojka a vrcholí tak přípravy na první motorovou jízdu. (foto DK)


A je to tady. 13.4.2008, v 15:30 vyjíždí po mnoha letech z remízy přes novou vyhybku stroj BN60H, vedený panem Macourkem, zdejším strojmistrem, na zbytek kolejiště KŽ. Tedy lokomotiva po kolejišti KŽ jezdila poměrně nedávno, ale do remízy ji musel přendavat jeřáb. (foto DK)


Drobné úpravy autogenem na jazyku jsou již jen kosmetickou záležitostí. (foto DK)


Den se chýlí k večeru, lokomotiva po krátké projížďce je opět v remíze. Nedostatek nafty nám dovolil dojet pouze před obrobnu a zpět, na objetí slévárny už nezbylo, tak snad příště. (foto DK)


Na zavěr přání, aby zbytek kolejové dopravy v KŽ nedopadl jako na obázku.

 Duben v Královodvorských železárnách 
8. Březen 2008 <=Zpět na seznam=> 5. dubna ve Skanzenu