27. Září - FOD & Žitava
Mořina - 150 let KND, 20.-21.9.2008
<=
Zpět na seznam
=>
Praha, Rohanský ostrov, 30.9.2008
Díky tomu, že nám na sobotu odpadla jedna akce
Kulový blesk 17
jsme se ocitli v sobotu ráno bez programu v Novém Boru. Počasí nádherné, nádrž ze ¾ plná, Saské dráhy na dosah -> náplň dnešního dne jasná.
Album pro Vás připravil David Kaifoš
Přepnout do režimu
velkých obrázků
Naším prvním cílem bylo nádraží Bertsdorf. Jejikož se jedná o železniční uzel, kde se rozbíhají dvě větve žitavských úzkorozchodek, byla celkem velká šance něco zajímavého spatřit. Provoz tu zajišťuje společnost
Sächsisch-Oberlausitzer Eisenbahngesellschaft mbH
Nádražní budova v Bertsdorfu, sídlo
Schmalspurbahnmuseum
Čekání na vlak si krátíme průzkumem Heberleinovy provazcové brzdy, jak se zachovala na vystaveném voze.
Jen ze zastrčených koutů jukne připomínka, že jsme v bývalém NDR.
A už je to tady - z kopců se přiřítila parní lokomotiva, což (jak jsme se dozvěděli později) je běžná podívaná, naopak provoz motorové trakce je vzácností.
A už nás vlak odváží směrem k Žitavě - nádraží Zittau Vorstadt.
Ani zdejším drahám se nevyhnulo rušení nákladní dopravy. Zanikly tak téměř všechny vlečky...
... někdy i s továrnami.
Nová rampa na nakládku úzkorozchodných vozidel na automobily.
A tak alespoň připomínka dopravy normálněrozchodných vagónů na podvalových vozech.
A ještě detail.
V protisměru projíždí druhá souprava a tak honem zpátky nastoupit.
Před námi most s peážní tratí ČD z Vansdorfu do Liberce. Za mostem se připojovala trať do Reichenau a Frýdlantu. Kdysi.
Podruhé křížíme peážní trať, tentokráte úrovňově a to už vjíždíme do Žitavského nádraží.
Saský průvodčí kontroluje cestující. Není těm z Vás, kdo znáte barbusníky, nějak povědomý?
Čekání na vlak si zpestřujeme prolézáním depa.
Zajímavé, co udělá pruh barvy slonové kosti. (Srovnej s předchozím obrázkem)
Před budovou žitavského nádraží pózuje naleštěná lokomotiva.
Po několika minutách jsme dospěli k závěru, že jí tam železničáři postavili schválně, aby ji mohli všichni obdivovat :o)
Předchůdce Pragotronu oznamuje, že vlak je připraven. Cedulka Hermsdorf/Heřmanice na žitavském Pragotronu už, a nebo snad zatím, chybí...
... a tak ani žádný vlak do Frýdlantu bohužel nejede. Tudíž musíme zpět do Bertsdorfu k autu.
Tady přes tu obrovskou jámu vedla kdysi trať ze Žitavy do Reichenau (dnes Bogatynia) a dále do Čech.
Teď se tu prohání docela jiné stroje.
A už jsme v Čechách. Vítá nás pohraniční stanice Heřmanice, která se ještě chvíli může pochlubit největší výpravní budovou na úzkorozchodných drahách v celém Království Českém.
Někdejší výtopna připomíná spíše fotografický ateliér, až na to, že tam bývá střecha skleněná...
Saské celní skladiště se stalo zdrojem "rustikálních" trámů. Kdo ví, v jaké vile skončily...
Zbytek kolejové váhy.
A tohle je Rakouské, později Československé celní skladiště.
O několik kilometrů dále připomíná čedičová zeď někdejší Schupichův lom - podnik, který zachránil dráhu před likvidací už v roce 1947.
Bývalá čekárna v Heřmanicích-zastávce přeměněná na rekreační objekt.
A v její blízkosti několik pozůstatků - kilometrovník, zbytek kolejí v asfaltu a pilíře mostu.
Pamětní cedulka. Stručné leč výmluvné.
Z časových důvodů malý skok rovnou do Frýdlantu. Poslední zachovalý most a budovy pobočné výtopny, dnes působiště
Spolku "Frýdlantské okresní dráhy"
a muzea Heřmaničky.
I taková malá památka potěší.
A což teprve takováhle :o). Ve Frýdlandské výtopně se připravuje na lepší časy HF 130 C 5.5 (Gmeinder 4234/1946) označená příznačně T36.002.
Pohled na původní motor Deutz A 6 M 517 pod kapotou.
Ve Frýdlantě jsme potkali i partu nadšenců z
Malé dráhy Skalsko
, kteří si vyrobili zahradní železnici o rozchodu 7¼" (tj.184.15mm)
Lokomotiva je poháněna centrálou Heron o výkonu necelé 1 kW a tak pokus s rychlovarnou konvicí nedopadl úspěšně.
Ale konec radovánek, pokračujeme dále. Za silničním přejezdem se zachoval kus původní trati.
V těchto místech bývala odbočka na podvalníkovou jámu, později k nájezdu na podvalové vozy. Dnes tudy vede normálněrozchodná manipulační kolej.
A to je nejvzdálenější pozůstatek Heřmanické úzkorozchodky. Držíme Spolku FOD palce ať se dílo daří a jednou se snad zase budou úzké koleje vinout krajem do Heřmanic.
27. Září - FOD & Žitava
Mořina - 150 let KND, 20.-21.9.2008
<=
Zpět na seznam
=>
Praha, Rohanský ostrov, 30.9.2008